ریاست داشنگاه علوم پزشکی یزد چکیده ای از فعالیت های برجسته دانشگاه در حوزه پژوهش تشریح نمود. 



دکترسیدجلیل میرمحمدی ضمن اشاره به فعالیت های چشمگیر حوزه پژوهش دانشگاه متبوع اظهارکرد: 10مورد منحصر به فرد در حوزه درمان نازایی درایران نظیر؛ اولین نوزاد حاصل از تکنیک IVF در ایران ،سال 1369 ، اولین نوزاد اولین نوزاد حاصل از IUI با ستفاده از رترو ایجکشن در ایران ،سال 1371 ، اولین نوزاد حاصل ازتخمک اهدایی درایران ،سال 1373 ، اولین نوزاد حاصل ازتکنیک ICSI درایران ،سال 1374 ، اولین نوزاد حاصل ازتکنیک PESAدر ایران ،سال 1375 ، اولین نوزاد حاصل ازتکنیک TESE در ایران ،سال 1376 ، اولین نوزاد حاصل ازتکنیک AZHدر ایران ،سال 1376 ، اولین نوزاد حاصل از استفاده جنین منجمد در ایران ،سال 1376 ، اولین نوزاد حاصل از استفاده Testicular Round Spermatidو میکرو اینجکشن در ایران ،سال 1377 واولین نوزاد حاصل از تکنیک IVM در ایران درسال 1386 از جمله افتخارات دانشگاه متبوع در حوزه پژوهشی است.وی با اشاره به این مطلب که ید به عنوان قطب کشوری آموزش ، درمان و پژوهشی ناباروری و تولید مثل درایران می باشد.


وي تصریح کرد: تشکیل بانک های مختلف سلولی مثل بانک سلولی کشوری با همکاری مرکز ملی تحقیقات ژنتیک و بانک DNA زوج های نازا ، تاسیس رشته بیولوژی تولید مثل برای اولین بار وپذیرش دانشجو برای رشته ی یاد شده ، بها دادن به حوزه علمی و فناوری جدید مثل سلول های بنیادی به گونه ایی که در حاضر با تجهیز آزمایشگاه مربوط به سلول های بنیادی در مرکز تحقیقات IVF و مرکز تحقیقات قلب و دانشکده پزشکی ،چندین طرح تحقیقاتی در زمینه سلول های بنیادی در حال انجام است . 


وی ادامه داد: در همین مدت کوتاه شاهد نتایج ارزنده ایی همچون جداسازی یک لاین سلولی از بلاستوسیت های جنینی انسانی تحت نام YAZD-1  بوده ایم.وی کسب رتبه های مناسب از نظر فعالیت پژوهشی در سالهای مختلف به عنوان نمونه رتبه اول در بین دانشگاهای همتراز در سال 1382 و مقام های مختلف از 5 تا 9...، برگزاری همایش ها و جشنواره های ملی و بین الملل مختلف در سطح دانشگاه به عنوان نمونه اولین همایش بین الملل دانشجویی قلب وعروق را زا دیگر  فعالیت های این حوزه برشمرد. 


وی با اشاره به بخش مجلات و انتشار مقالات در دانشگاه گفت: در حال حاضر 8مجله در سطح دانشگاه چاپ می شود که یکی از آنها ISI وبقیه در نمایه های داخلی و خارجی ایندکس شده است. 2.4مجله هم در حال انجام تشریفات اخذ مجوزهای رسمی است.


وی افزود: روند انتشار مقالات بویژه در4 سال گذشته به طور فزاینده ایی روبه رشد بوده است به گونه ای که مثلا مقالات منتشر سده در نمایه ISI و PUBMEDدر سال هشتادو هشت 67 مورد در سال هشتادو نه 94و در در ده ماهه اول سال 90 حدود 91 مورد بوده است.


میرمحمدی با اشاره به مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده های دانشگاه متبوع گفت: در حال حاضر 34 مرکز تحقیقات و یک پژوهشکده در دانشگاه مصوب شده که فعال می باشند. از این تعداد 5 مرکز تحقیقات و یک پژوهشکده مصوب شورای گسترش را اخذ نموده است. 10 مرکز در نوبت شورای گسترش جهت تصویب نهایی هستند مابقی در حوزه معاونت تحقیقات و فناوری وزارت متبوع در حال بررسی هستند.

در حال حاضر مرکز رشد و بیو تکنولوژی دانشگاه مصوب و در حال تجهیز است.   
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا